Voor de webshop van De Bomenspecialist heeft ons team verschillende e-mail automation flow ontwikkeld en geïmplementeerd binnen Klaviyo. De Bomenspecialist is een kwekerij en leverancier van planten en bomen aan de hovenier en particulier, met klanten over heel Nederland, België en Duitsland.
Het bedrijf is gevestigd in Opheusden (Gelderland) en bestaat uit een hoofdkantoor, verkoopperceel en 5 eigen kwekerijen. Zij wilden meer conversies genereren uit twijfelende en terugkerende websitebezoekers.
We zijn begonnen met een nulmeting van de huidige e-mail en sms marketing situatie. Op basis van deze analyse hebben wij concrete flows en campagnes bedacht die wij de komende 6 maanden wilden ontwikkelen en implementeren. Wij zijn gestart met het koppelen van hun Prestashop met Klaviyo.
De eerste stap was Klaviyo volledig op orde brengen door het systeem te koppelen met andere applicaties en systemen die De Bomenspecialist intern gebruikt, waaronder Google Ads. Samen met de klant hebben wij vervolgens nieuwe geautomatiseerde e-mail flows uitgedacht die aansluiten op hun marketingdoelstellingen. Enkele voorbeelden van e-mail automation flows die zijn gerealiseerd:
In de eerste 3 maanden na herinrichting van het Klaviyo account en go-live van alle e-mail automation campagnes zagen we de betrokkenheid via e-mail communicatie stijgen met 18%. Ook de directe aankopen via e-mail, voornamelijk door de abandoned card flow en sample upselling flow, steeg gemiddeld met 15%.
Om gericht te blijven sturen op kwalitatieve resultaten blijft ons team continue A/B testen op onderwerpregels, copy en creatie, testen we dynamische personalisatie features binnen e-mails en starten we campagne pilots op binnen push notificaties en SMS.