Qlikflow RGB White Yellow@small

10 tips voor het maken van een effectieve e-commerce nieuwsbrief in Sendinblue

Auteur

Menno Schreven

Categorie

Tips & tricks

Integratie

Brevo

Hoe stel je een effectieve nieuwsbrief op in Sendinblue?

Een e-commerce nieuwsbrief kan een krachtig marketinginstrument zijn om jouw klanten op de hoogte te houden van jouw nieuwste aanbiedingen, producten en nieuws. Het is ook een geweldige manier om jouw merk te promoten en een loyale klantenkring op te bouwen. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat jouw nieuwsbrief effectief is en de aandacht trekt van abonnees? Hier zijn 10 tips voor het maken van een effectieve e-commerce nieuwsbrief in Sendinblue.

1. Bied exclusieve kortingen aan

Stuur bijvoorbeeld een e-mail waarin u uw nieuwsbriefabonnees vertelt dat ze exclusieve toegang krijgen tot een sale of promotie. Je kunt ook kortingscodes aanbieden voor nieuwe producten die je onlangs hebt gelanceerd om de verkoop te stimuleren.

2. Toon jouw best verkopende producten

Voeg bijvoorbeeld afbeeldingen van jouw best verkopende producten toe aan jouw nieuwsbrief en biedt een kortingscode aan voor degenen die een product uit de lijst kopen. Je kunt ook aanbevelingen voor bijpassende producten toevoegen om de aankopen te verhogen.

3. Laat uw merk persoonlijkheid zien

Vertel bijvoorbeeld een verhaal over hoe jouw bedrijf is ontstaan en hoe jij je onderscheidt van andere bedrijven in jouw branche. Je kunt ook een foto delen van jouw team of een korte video opnemen waarin je jouw abonnees bedankt voor hun steun.

4. Deel klantrecensies

Deel bijvoorbeeld klantrecensies met foto’s van de producten en hoe ze deze gebruiken. Je kunt ook een wedstrijd organiseren waarbij klanten een foto van zichzelf in jouw product kunnen delen en de beste inzendingen worden beloond met een kortingscode of een ander cadeau.

5. Gebruik een opvallende lay-out

Gebruik een lay-out die past bij het seizoen of een speciale gelegenheid zoals Kerstmis, Valentijnsdag of Moederdag. Door animaties, video’s of GIF’s toe te voegen om jouw nieuwsbrief, wordt het direct een stuk levendiger en interactiever.

6. Zorg voor relevante inhoud

Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Ga geen nieuwsbrief sturen om een nieuwsbrief te sturen. Je wilt de abonnees voorzien van informatie die ze triggert en over laat gaan tot actie. Als je bijvoorbeeld een online winkel in huisdecoratie hebt, kun je ideeën en tips delen over hoe jouw abonnees hun huis kunnen inrichten voor de zomer of winter. Je kunt ook een exclusieve sneak peak geven van nieuwe producten die binnenkort in jouw winkel verkrijgbaar zijn.

7. Voeg een duidelijke en prominente call-to-action toe

Het doel van een nieuwsbrief is de abonnees weer terug op jouw website te krijgen. Dit doe je door duidelijke CTA’s toe te voegen. Dit kan al zeer laagdrempelig met een lees verder knop. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een knop toe om jouw abonnees aan te moedigen om zich in te schrijven voor een cursus, volgen van jouw social media kanalen of een webinar dat je organiseert. 

8. Segmentatie van uw abonnees

Het is belangrijk om goede segmentaties van jouw database te maken. Hierdoor kun je zeer persoonlijke en relevante mails sturen, die direct aansluiten bij de behoeften en interesses van een bepaald segment. Bulk mails naar je volledige database = NO GO. Segmenteer bijvoorbeeld jouw abonnees op basis van hun leeftijd, locatie of interesses. Segmentatie op basis van koopgeschiedenis, VIP Klanten en Engagement zijn ook zeer interessante segmenten die ten goede komen van de kwaliteit van jouw nieuwsbrief.

9. Zorg voor een goede afleverbaarheid

Zorg ervoor dat je jouw e-mails verstuurt vanaf een betrouwbaar e-mailadres en gebruik een duidelijke onderwerpregel die relevant is voor uw nieuwsbrief. Houd uw nieuwsbrief ook vrij van spamwoorden en zorg voor een gemakkelijke manier om af te melden. Nog een extra tip is om gebruiker te maken van een Dedicated IP om de spamgevoeligheid te minimaliseren.

10 Test, analyseer en optimaliseer 

Experimenteer met verschillende onderwerpregels, afbeeldingen en inhoud om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Meet jouw resultaten en analyseer jouw statistieken zoals openrate, clickrate, bounces, spamrate en conversies. Ga hiermee aan de slag om de kwaliteit van jouw nieuwsbrief te verbeteren.

Bron: https://www.sendinblue.com/

Wil je meer weten over dit artikel?

Kom in contact en kijk wat we voor elkaar kunnen betekenen of connect met mij op LinkedIn!

menno-cta-1