Wat zijn de e-commerce trends voor komend jaar?
We staan aan het begin van het nieuwe jaar en dit betekent ook dat de ontwikkelingen en innovaties ons weer om de oren vliegen. Zo ook voor e-commerce. Naast de nieuwste ontwikkelingen heeft ook deze markt te maken met de hoge inflatie, onzekerheden in de toeleveringen en de krappe arbeidsmarkt. Ik licht hier een aantal trends binnen de e-commerce sector.
1. Retentiemarketing wordt nog belangrijker
Webshops gaan zich steeds meer focussen op het uitbouwen van bestaande klanten. Klanten die maar 1x iets bij je kopen, zijn vaak te duur om winstgevend te zijn. De kosten van de first-time buyer liggen vele malen hoger dan die van de terugkerende klant. Het wordt dus belangrijk om de retentieratio zo goed mogelijk in de gaten te houden dit jaar. Er zijn tal van mogelijkheden om hierop in te spelen. Denk bijvoorbeeld aan het belonen van loyaliteit. Met het vastleggen en analyseren van klantdata kun je meer gerichte, persoonlijke aanbiedingen doen.
2. Verdere opkomst van Artificial Intelligence
We zagen eind 2022 al veel voorbij komen van de mogelijkheden binnen ChatGPT, die veel mensen deed verbazen. Dit jaar gaan we AI steeds meer inzetten om bezoekers en klanten beter te bedienen en te behouden. Het doel is om betere inzichten te krijgen in de behoeften en gedrag van de consument om meer persoonlijke aanbiedingen te doen. Denk hierbij aan gepersonaliseerde advertenties, chatbots, content en productinfo. AI zal worden ingezet om een bulk data te analyseren en patronen te herkennen.
3. Nog meer focus op mobiele gebruikers
Wist je dat ongeveer 91% van de wereldbevolking in bezit is van een mobiele telefoon? De wereldwijde verkoop via mobiele telefoons zal naar verwachting in 2024 bijna € 4,5 biljoen bedragen, goed voor ongeveer 69,9% van alle e-commerce verkopen in de detailhandel. Het is cruciaal om ervoor te zorgen dat jouw website is geoptimaliseerd voor mobiele weergave, aangezien meer dan de helft van al het internetverkeer op mobiele apparaten plaatsvindt. Enkele tips zijn; het verbeteren van de laadtijd, een eenvoudige navigatie en mobielvriendelijke pop-ups.
4. De opkomst van recommerce
Recommerce is het verkopen van tweedehands (of meerdere hands) spullen aan anderen die ze hergebruiken, recyclen of doorverkopen. Er is duidelijk te zien dat recommerce erg groeiend is bij bedrijven en consumenten. De voornaamste reden is dat er een grote vraag is naar duurzame producten, met name bij jongeren en jong volwassenen. Daarnaast biedt het voor veel bedrijven ook een mogelijkheid tot een nieuwe inkomstenbron. Het doorverkopen van eigen producten biedt bedrijven om klanten aan zich te binden en de voorraad effectiever in te zetten. Dit is al zichtbaar bij enkele grote merken binnen de e-commerce branche.