Succes case

Abloom Skincare

E-mail marketing automation 

Over deze case

Voor de webshop van Abloom Skincare, unieke vegan en organic huidverzorgingsproducten, heeft ons team een strategische en tactische e-mail automation aanpak uitgedacht en geïmplementeerd binnen Klaviyo. De belangrijkste marketingdoelstelling is om het volledige assortiment aan huidverzorgingsproducten te activeren bij bestaande- en nieuwe klanten en daarbij gericht te sturen op meer transacties via e-mail. 

Hogere klant betrokkenheid en meer directe conversies via e-mail met de juiste inzet van Klaviyo 

Wat hebben we gedaan?

We zijn gestart met een analyse van de huidige e-mail marketing situatie. Tijdens deze analyse kwamen direct verschillende quick-wins naar voren op het vlak van data, connectie met Shopify en bestaande automation flows. Op basis van alle inzichten en verbeterpunten is een backlog uitgewerkt met acties.

Nadat Klaviyo volledig op orde was gebracht hebben we samen met de klant nieuwe geautomatiseerde e-mail flows uitgedacht die naadloos aansluiten op de marketingdoelstellingen, namelijk: sturen op een unieke en gepersonaliseerde klantervaring, een hogere klant betrokkenheid (loyalty) en meer directe transacties in de webshop. 

Enkele voorbeelden van e-mail automation flows die zijn gerealiseerd:

  • Abandoned cart flow (als gebruikers hun winkelmandje verlaten ontvangen ze een reminder e-mail na 2 uur om de bestelling af te ronden)

  • Sample upselling flow (als gebruikers een 10 of 15 ml sample product bestellen ontvangen ze na bepaalde tijd een e-mail met 20% korting om ook de grootverpakking te bestellen)

  • We miss you flow (als gebruikers na het aankopen van een product 6 maanden geen nieuwe bestelling heeft geplaatst krijgen ze een ‘We miss you’ e-mail met kortingscode voor het gehele assortiment)

E-mail Abandoned Cart

Abandoned cart Abloom

E-mail sample upselling flow

Upselling flow Abloom

Resultaten

In de eerste 3 maanden na herinrichting van het Klaviyo account en go-live van alle e-mail automation campagnes zagen we de betrokkenheid via e-mail communicatie stijgen met 18%. Ook de directe aankopen via e-mail, voornamelijk door de abandoned card flow en sample upselling flow, steeg gemiddeld met 15%.

Om gericht te blijven sturen op kwalitatieve resultaten blijft ons team continue A/B testen op onderwerpregels, copy en creatie, testen we dynamische personalisatie features binnen e-mails en starten we campagne pilots op binnen push notificaties en SMS.

Wil jij ook aan de slag met marketing automation?

Neem dan vrijblijvend contact op. We vertellen je graag over hoe we jou zouden kunnen helpen!